تحقیق جدیدی توسط انجمن بین المللی حمل و نقل نشان میدهد که حتی کاهش کم در محدودیت سرعت، باعث بهبود ایمنی در جاده ها و در نتیجه کاهش تلفات تصادفات می شود. با توجه به تحقیقات بین المللی، کاهش سرعت مجاز خودرو ها ایمنی در جاده ها بهبود میدهد. با اعمال این محدودیت ها، سرعت خودرو در مناطق مسکونی و پر از ساختمان (مثل کوچه و خیابانهای یک طرفه) به حدود ۳۲ کیلومتر بر ساعت نزدیک میشود.
اخیرا مطالعه ای توسط انجمن بین المللی حمل و نقل (ITF) انجام شد که در آن ایمنی جاده ها را در ۱۰ کشور مورد بررسی قرار میدهد. انجمن بین المللی حمل و نقل یک سازمان بین دولتی است که به عنوان اتاق فکر برای سیاست های حمل و نقل عمل میکند. در این بررسی، ارتباطی قوی میان سرعت، تعداد تصادفات و تلفات جادهای به دست آمد.
طبق گفته ITF، این یافته مطابق با فرمولی علمی است که به طور گستردهای استفاده میشود؛ در این فرمول هر یک درصد افزایش در میزان سرعت متوسط، موجب افزایش دو درصدی تصادفات همراه با صدمات غیرجانی، افزایش سه درصدی در میزان تصادفات مرگبار و افزایش چهار درصدی در تصادفات منجر به فوت میشود. مطالعه ITF به این نتیجه رسیده است که کاهش سرعت به مقداری نسبتا کوچک، به شدت خطر تصادف و تلفات را کاهش میدهد.
انجمن بین المللی حمل و نقل به سیاست گذاران توصیه کرده است که محدوده سرعت باید در همه ی جاده ها کاهش یابد و در مناطقی که حوادث زیادی رخ میدهد، باید بر اساس سطوح زنده ماندن محدودیت هایی برای سرعت خودرو ها اعمال شود.
در تلاش برای تعیین این مقدار، نویسندگان تحقیق ITF، حد مجاز ۳۰ کیلومتر بر ساعت را در مناطق مسکونی و پر از ساختمان پیشنهاد کردند؛ همچنین این رقم برای دیگر مناطق شهری ۵۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. این گزارش همچنین شامل محدودیت ۷۰ کیلومتر بر ساعت در جادههای روستایی بدون وجود علائم ترافیکی مشخص است، اما محدودیتی برای بزرگراهها پیشنهاد نمیکند.
در پایان این گزارش نتیجه میگیرد :
برای کاهش تلفات جادهای (یعنی تلفات و جراحات)، دولتها باید اقدامات خود را برای کاهش سرعت در جادهها و همچنین برای کاهش تفاوتها در سرعت انجام دهند. از منظر فردی، خطرات ناشی از تصادفات شدید ممکن است به نظر کوچک بیاید، اما از نقطه نظر اجتماعی، هنگامی که میانگین سرعت و اختلاف سرعت در جادهها کاهش یابد، ایمنی قابل توجهی به دست میآید.
این تحقیق در برابر یک بررسی متعلق به محققان دانمارکی در سال ۲۰۱۴ انجام شده است، که نشان میدهد افزایش محدودیتهای سرعت باعث کاهش اختلاف سرعت بین سریعترین و کندترین رانندگان میشود؛ در نتیجه ایمنی خودرو بهبود می یابد.
منبع : زومیت