به تازگی تصاویری از موتورسیکلت سوپراسپرت و مفهومی سوزوکی نودا مجهز به پیشرانه ۷۵۰ سی‌سی جیکسر و منتشر شده است که همراه با سیستم دوچرخ محرک خواهد بود.  دنیای طرح‌های مفهومی همیشه در جریان است و هر چند مدت یک‌بار خبر از طرح‌های جدیدی به گوش می‌رسد؛ اگر چه این طرح‌ها در دنیای موتورسیکلت خیلی کم ظاهر می‌شوند، اما ایده‌هایی مطرح شده‌اند همیشه بسیار جذاب و هنرمندانه بوده‌اند. مدتی پیش در یک کانال خصوصی (با موضوع بازی‌های ویدئویی و ربات‌های غول‌پیکر)، تصاویری از یک موتورسیکلت مفهومی منتشر شد که بسیار جالب به نظر می‌رسید. یک موتورسیکلت سوپراسپرت مجلل متعلق به دهه ۸۰ میلادی که توسط شرکت سوزوکی ارائه شده بود. این موتورسیکلت مفهومی با طراحی آرمان‌گرایانه و نمایشی جدید از موتورسیکلت‌های اسپرت همراه با بدنه کاملا یکپارچه، ظاهر تهاجمی و شبیه به طرح‌های انیمیشنی ژاپنی طراحی شده است. موتورسیکلت مفهومی سوزوکی نودا (Suzuki Nuda) در آن دوران با فناوری آینده‌محور در طراحی فرمان مرکزی و دوشاخه جلو برجسته می‌شد. این فناوری در دهه ۸۰ میلادی برای موتورسیکلت‌های طرحی آرمان‌گرایانه به نظر می‌رسید اما اکنون در موتورسیکلت‌های اسپرت به وفور دیده می‌شود.

 

سوزوکی نودا

 

از آن‌جایی که موتورسیکلت مفهومی نودا متعلق به دهه ۸۰ میلادی است، تصاویر و اطلاعات بسیار کمی از آن وجود دارد. مطمئنا دوست‌داران موتورسیکلت‌های سوپراسپرت با تماشای سوزوکی نودا، دوست دارند که موتورسیکلت‌ساز ژاپنی مدل تولیدی از آن در قالب نسخه محدود یا چیزی شبیه این می‌ساخت. با توجه به حجم کم اطلاعات باید نگاهی به تاریخچه و طراحی مهندسی قرار گرفته در پشت این موتورسیکلت مفهومی انداخت. در این مقاله سعی خواهیم کرد با توجه به تصاویر منعکس شده در رسانه‌ها، اصول اساسی مربوط به طرح مفهومی سوزوکی نودا را بیان کنیم.

 

سوزوکی نودا

 

موتورسیکلت نودا بر اساس مدل معاصر GSX-R750 طراحی شده است که به پیشرانه چهار سیلندر ردیفی ۷۵۰ سی‌سی سوزوکی جیکسر (Gixxer) در ترکیب با جعبه دنده معمولی مجهز می‌شود. یکی از جالب‌ترین قطعات موتورسیکلت مفهومی نودا سیستم تعلیق متعلق به آینده و گرداننده نهایی آن است. در عقب از دوشاخه یک‌طرفه همراه با میل گاردان استفاده می‌شود، در حالی که ترمزهای دیسکی با روتور (دیسک) محیطی نیز جلب توجه می‌کند. رینگ‌های ریخته‌گری ۶ پره نیز باعث می‌شود تا بتوان سمت مقابل را به راحتی دید. یکی از نکاتی که در طراحی موتورسیکلت مفهومی سوزوکی نودا واقعا خلاقانه به نظر می‌رسد، تجهیزات سیستم تعلیق عقب است که در جلو نیز به طور آینه‌وار  (حتی پایین‌تر از میل گاردان) منعکس می‌شود. ارتفاع قسمت جلوی موتورسیکلت نسبت به عقب کمی‌ پایین‌تر قرار می‌گیرد که به نظر می‌رسد به علت استفاده از همین طرح آینه‌وار باشد. بله درست حدس زدید؛ مفهومی سوزوکی نودا یک موتورسیکلت دوچرخ محرک است که در آن زمان شاهکار مهندسی به شمار می‌رفت. 

متأسفانه این مطالب همه‌ی چیزهایی است که در مورد موتورسیکلت سوزوکی نودا وجود دارد. ظاهرا این موتورسیکلت بسیار سریع بود (چیزی که در مورد موتورسیکلت‌های مفهومی نادر است )، به طوری که طبق اطلاعات منتشر شده بیشینه سرعت آن به بیش از ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید. یکی از منابع در مورد موتورسیکلت مفهومی سوزوکی نودا، سایت استرالیایی به نام بایک‌سیلز است؛ بایک‌سیلز اعلام کرده است که موتورسیکلت نودا به علت هزینه‌های بالای ساخت و بعضی از مسائل مربوط به قابلیت اطمینان سیستم دوچرخ محرک هیچ‌گاه وارد مرحله تولیدی نشد. به نظر می‌رسد که این دلایل بیش‌تر توجیه باشد تا واقعیت، چرا که می‌توان به کمک ایده‌های مهندسی هر مشکلی را حل کرد.

 

سوزوکی نودا

 

با توجه به ویژگی‌هایی مانند فیزیک بسیار مدرن و اسپرت، سیستم محرکه قدرتمند در ترکیب با قابلیت دوچرخ محرک، به نظر می‌رسد که اگر سوزوکی چنین طرح مفهومی را امروز روانه بازار می‌کرد بسیار مورد استقبال قرار می‌گرفت. علاقه‌مندان بسیاری وجود دارند که از رسیدن به نهایت سرعت و شتاب لذت می‌برند و هر روز منتظرند تا وسیله نقلیه سریع‌تری با فناوری روز وارد بازار شود. اگرچه طرح مفهومی سوزوکی نودا هیچ‌گاه به تولید نرسید، اما مطمئنا می‌تواند برای طراحان و موتورسازان ایده جالبی باشد. به خصوص شاید استفاده از سیستم دوچرخ محرک در این موتورسیکلت، قابلیت مانور زیادی در اختیار سوزوکی و سایر تولیدکنندگان بگذارد. سوزوکی در سال ۱۹۸۶ هم از نوعی موتورسیکلت مفهومی یا نام نودا در نمایشگاه خودروی توکیو رونمایی کرده بود.

 

منبع : زومیت