رمان عامه پسند آخرین کتاب چارلز بوکفسکی است. بوکفسکی چند ماه بعد از انتشار کتاب از دنیا رفت.  حجم نوشته های ادبی بوکفسکی بسیاز زیاد است. بوکفسکی بیشتر از آنکه یک رمان نویس باشد، یک شاعر است. او هزارن شعر سرود و صدها داستان کوتاه و چندین رمان نوشته است. سردبیر مجله تایمز به چارلز بوکفسکی «ملک الشعرای فرودستان آمریکا» لقب داده است. ولی در واقع بزرگ ترین تحسین کنندگان بوکفسکی اروپایی هستند. مثلا ژان پل سارتر و ژان ژنه به او لقب بزرگ ترین شاعر آمریکا را داده اند. 

 

عامه پسند

 

پشت جلد رمان عامه پسند قسمتی از متن کتاب آمده است:

روز بعد باز دوباره برگشته بودم دفتر. احساس بیهودگی می کردم و اگر بخواهم رک حرف بزنم حالم از همه چیز به هم می خورد. نه من قرار بود به جایی برسم و نه کل دنیا. همه ی ما فقط ول می گشتیم و منتظر مرگ بودیم. در این فاصله هم کارهای کوچکی می کردیم تا فضاهای خالی را پر کنیم. بعضی از ما حتا این کارهای کوچک را هم نمی کردیم. ما جزء نباتات بودیم. من هم همین طور. فقط نمی دانم چه جور گیاهی بودم. احساس می کردم که یک شلغمم.

 

مروری کوتاه بر زندگی بوکفسکی

چارلز بوکفسکی

 

هاینریش چارلز بوکفسکی، در شهر آندرناخ آلمان به دنیا آمد و بعد از فروپاشی اقتصاد آلمان در پی جنگ جهانی اول، خانواده او در سال ۱۹۲۳ به بالتیمور – ایالت مریلند در کشور آمریکا – مهاجرت کردند.

می توان گفت بوکفسکی در سرتاسر حیاتش زندگی سختی داشته است و گوشه ای از این زندگی سخت را در کتاب ساندویچ ژامبون که به نحوی اتوبیوگرافی خودش است، آورده است.

بوکفسکی در ۳۵ سالگی در اثر خون‌ ریزی حاد معده، در شرف مرگ بوده است، در ۴۱ سالگی اقدام به خودکشی کرده است، در ۶۸ سالگی گرفتار بیماری مرگ‌ بار سل شده است، در ۷۳ سالگی به سرطان خون مبتلا شده است، و نهایتاً بر اثر ابتلا به بیماری ذات‌ الریه به دنبال ضعف جسمانی ناشی از سرطان درگذشته است.

 

رمان عامه پسند

این کتاب را بهترین رمان چارلز بوکفسکی نامیده اند.

رمان عامه پسند درباره یک کارآگاه پیر به نام “نیکی بلان” است که برخلاف انتظار چندان زیرک و باهوش نیست. کارآگاهی که اگر این ویژگی ها را نداشت، بعید بود در نوشته های بوکفسکی جایگاهی داشته باشد.

نیکی بلان چندین مشتری دارد که باید به کار همه آن ها رسیدگی کند چرا که مهلت اجاره دفترش تمام شده است و به پول احتیاج دارد. نخستین مشتری او، زنی زیبا و افسونگر به نام “بانوی مرگ” است که مورد عجیبی است. او به دنبال شخصی به نام “سلین” است. “سلین” نویسنده ی فرانسوی است که چند سال پیش مرده است اما بانوی مرگ اصرار دارد که بلان او را پیدا کند.

در ادامه رمان عامه پسند نیکی بلان با مشتری های عجیب تری هم برخورد می کند. مثلا مردی از او می خواهد که از خیانت همسرش پرده بردارد و یا مرد دیگری که قصد دارد از شرّ یک زن، که به ادعای خودش یک فضایی در پوشش انسان است، رهایی یابد.

اما آخرین و اصلی ترین معمای کارآگاه بلان در رمان عامه پسند حل مسئله “گنجشک قرمز” است.

 

رمان عامه پسند تم طنز مانندی دارد که در آن رگه هایی از نوشته های علمی تخیلی، فوق طبیعی و فلسفی وجود دارد.

نویسنده این کتاب را به “بد نوشتن” تقدیم کرده است.

 

چرا مترجم اسم کتاب را عامه پسند ترجمه کرده است؟

پیمان خاکسار، مترجم کتاب، در مورد اسم کتاب چنین توضیح می دهد:

نام اصلی این کتاب پالپ – pulp – است. پالپ به مجلات بی ارزشی گفته می شود که معمولا روی کاغذ کاهی چاپ می شوند. همچنین به معنای مبتذل یا بازاری هم هست. مثلا ترجمه درست پالپ فیکشن – فیلم کوئنتین تارانتینو – داستان های مبتذل است که سلیقه ایرانی داستان عامه پسندش کرده. من هم به پیروی از همین سلیقه با ملاحظه پالپ را عامه پسند ترجمه کردم.

 

نگاهی به رمان عامه پسند

بوکفسکی در زندگی و در نوشته هایش زشت است، بددهن است، عاشق نوشیدن است، کارهای بیهوده زیادی انجام می دهد و خیلی از موارد بیخود دیگری را هم در خود دارد. اما با همه این موارد، بوکفسکی خود واقعی اش را نشان می دهد. نگران قضاوت های دیگران نیست و تحت هیچ شرایطی به دنبال ظاهر سازی نیست. همین آشکار بودن حقیقی است که او را تا این اندازه جذاب می کند. به طور کلی می توان گفت،

آدم ها در برخورد با نوشته های بوکفسکی دو دسته اند:

1- افرادی که عاشق نوشته های او هستند.
2- افرادی که به هیچ عنوان با نوشته های او ارتباط برقرار نمی کنند.

 

رمان عامه پسند یک کتاب فوق العاده به سبک زیبای بوکفسکی است. رمانی که سرتاسر آن نوشته های پوچ و بیهوده دیده می شود. رمانی که بوی مرگ می دهد.

در رمان عامه پسند با کارآگاهی طرف هستیم که هم از دنیای اطراف خود ناراضی است و هم از دنیای درون خود. با کارآگاهی طرف هستیم که خود را شلغم می داند و آدم های این دنیا را غمگین و افسرده تلقی می کند.

 

تصویر روی جلد رمان عامه پسند یک هفت تیر است که در رمان بارها به آن اشاره می شود. این هفت تیر در واقع قدرت کارآگاه بلان است که هرجا و در هر موقعیتی وقتی احساس خطر می کند یا می خواهد برتری خود را ثابت کند به آن روی می آورد. هفت تیری که بعضی مواقع به کار می آید و بعضی مواقع جان قربانی های فضایی او را نمی گیرد!

 

اگر به کتاب هایی که طنز فلسفی دارند، مثل کتاب جز از کل، علاقه دارید؛

پیشنهاد می کنم خواندن رمان عامه پسند را از دست ندهید.

 

منبع : کافه بوک