روش‌ های بدون دردسر و کم‌ هزینه‌ ای وجود دارند که با رعایت کردن آن‌ ها می‌توانید تجربه صوتی بهتری را با هدفون‌ یا ایرفون خود به آسانی تجربه کنید.  بسیاری از خریداران هدفون‌ ها پس از مدتی نسبت به تغییرات صورت گرفته در محصول خود ناامید می‌شوند. این تغییرات می‌تواند شامل افت کیفیت پخش صدا یا از بین رفتن ظاهر محصول باشد. اگر شما نیز از چنین مشکلاتی رنج می‌برید می‌توانید تنها با رعایت چندین نکته آسان، از وقوع آن‌ ها جلوگیری کند و هم‌چنین عمر هدفون خود را افزایش دهد.

headphones

از کابل هدفون خود مراقبت کنید

می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین عامل‌های آسیب دیدن هدفون‌ها مربوط به سیم آن‌هاست. یکی از بهترین روش‌ها برای نگهداری طولانی مدت از سیم، حلقه کردن‌ آن به دور انگشتان است. پیچش طبیعی سیم در این حالت حفظ خواهد شد و از خرابی‌های داخلی سیم جلوگیری می‌کند. فشرده کردن سیم به مرور زمان موجب ایجاد خمیدگی‌ و نقطه‌های شکستگی می‌شود؛ هرچند ظاهر بیرونی سیم کاملا سالم به نظر برسد.

headphones

بهترین روش برای نگهداری از ایرفون‌ها، قرار دادن آن‌ها در کیف و جعبه مخصوص به آن‌ها است که همراه بسیاری از محصولات به صورت رایگان قرار دارد. این محفظه‌ها بهینه‌ترین روش برای نگهداری و جمع کردن سیم دستگاه‌ را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. در مورد هدفون‌های بزرگ بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که سیم آن‌ها قابل جدا شدن است. چنین هدفون‌هایی برتری بسیار زیادی نسبت به محصولاتی دارند که سیم آن‌ها قابل جداسازی نیست. البته بسیاری از هدفون‌ها چنین ویژگی ندارند و بهتر است در هنگام جابه‌جایی سیم آن‌ها را همان طور که در بالا گفته شد، جمع کنید. بهتر است قسمت نزدیک به اتصال سیم به هدفون کمی آزاد باشد تا از تحمیل فشار و ایجاد آسیب دیدگی به نقطه اتصالی، جلوگیری شود. اما بهترین روش برای رفع نگرانی درباره سیم‌ها، استفاده از هدفون‌های کاملا بی‌سیم خواهد بود.

هدفون را تمیز نگه دارید

معمولا تجمع جرم گوش داخل در هر دو مدل هدفون‌های روی گوشی و داخل گوشی چندان مشکل‌ساز نیست و به آسانی تمیز می‌شود. در سوی دیگر عرق کردن یکی از عوامل مهم است که بر آن‌ها آسیب می‌زند. اگر عرق (یا هر مایع دیگر) وارد هدفون شما شود، بهتر است هرچه زودتر اقدام به خشک کردن آن‌ها کنید. هم‌چنین می‌توانید پس از اطلاع از میزان ضد آب بودن دستگاه خود، آن را با آب تمیز کنید. هدفون‌های معمولی دارای استاندارد IP5 هستند در حالی که نمونه‌های گران‌قیمت‌تر از استاندارد IP7 بهره می‌گیرند. برای اطلاع از این مورد می‌توانید از سایت سازنده محصول استفاده کنید. برخی از هدفون‌ها نیز از پدهایی با امکان جداسازی استفاده می‌کنند که امر شست و شو را آسان‌تر می‌نماید. برای مثال بسیاری از محصولات شرکت سنهایزر از چنین ویژگی پشتیبانی می‌کنند.

headphones

در سوی دیگر احتمال جرم گرفتگی ایرفون‌ها بسیار بیشتر است. تجمع جرم در آن‌ها می‌تواند موجب مسدود کردن صداهای زیر، تغییر کیفیت پخش استریو و ظاهر نامناسب شود. متاسفانه محصولات بسیار کمی همراه با ابزارهای مخصوص برای تمیز کردن جرم عرضه می‌شوند. البته کاربران می‌توانند این ابزارها را با قیمتی کمتری از ۱۰ دلار خریداری نمایند. سوزن‌های بسیار ریزی برای این کار در نظر گرفته شده است که جرم را از داخل منافذ ایرفون‌ها خارج می‌کنند.

از اپلیکیشن‌ها برای صدای بهتر استفاده کنید

استفاده از اپلیکیشن‌ها، راه حلی آسان و بسیار سریع برای ایجاد تغییر در صدای خروجی هدفون‌ها است. اگرچه کاربرانی که توجه چندانی به جزئیات صدای خروجی ندارند، نمی‌توانند این تغییرات را حس کنند. اما استفاده از این برنامه‌ها می‌تواند جلوه بسیار محسوسی را برای کاربران حساس و بادقت به همراه داشته باشد. تنظیم دقیق اپلیکیشن‌های اکولایزر می‌تواند نتیجه چشمگیری ایجاد کند. به طور مثال بسیاری از هدفون‌های امروزی همراه با صدای باس بسیار زیاد عرضه می‌شوند و اکولایزرها می‌توانند به کاهش میزان آن کمک شایانی کنند. اپلیکیشن‌های گوناگونی با پشتیبانی از چندین باند صوتی مختلف وجود دارند که از میان‌ آن‌ها می‌توان به EQ10 و Equalizer+ HD اشاره کرد. اگر تنها می‌خواهید در صدای باس تغییر ایجاد کنید، بهتر است از دستکاری سایر باندها خودداری نمایید. تمامی این اپلیکیشن‌ها دارای نمایه‌های پیش فرض برای موسیقی‌های مختلف مانند راک، جاز و سایر ژانرها هستند اما بهتر است نمایه مخصوص به خود را برای تجربه‌ای بهتر، تنظیم نمایید.

برنامه‌های موجود برای رایانه‌ها دارای امکانات بسیار بیشتری نسبت به اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند هستند. به طور مثال برنامه Sonarworks True-Fi از جزییات مربوط به مدل هدفون، جنسیت و سن کاربر استفاده می‌کند تا بهترین تنظیمات را با توجه به اطلاعات کاربر ارائه دهد. این برنامه می‌تواند نزدیک‌ترین تجربه صوتی به نسخه اصلی موسیقی را در اختیار کاربر قرار دهد.

از تقویت‌کننده‌های صوتی بهره ببرید

هدف اصلی برنامه‌های اکولایزر، دستکاری صدای خروجی از داریور هدفون‌ها است. اما اگر قصد دارید صدای کلی خروجی را تغییر دهید بهتر است از تقویت کننده‌ها یا مبدل‌های صوتی دیجیتال به آنالوگ استفاده نمایید. چنین مبدلی به صورت پیش‌فرض در بیشتر دستگاه‌های الکترونیکی مانند گوشی‌های هوشمند قرار دارد. اما برای بسیاری از تولیدکنندگان، کیفیت آن الویت چندانی ندارد و به همین دلیل ممکن است برای کاهش هزینه‌های نهایی محصول، از نمونه‌های ارزان قیمت‌تر استفاده کنند.

headphones

کافی است تا هدفون خود را به تقویت‌کننده‌ها و مبدل‌ها متصل کنید تا متوجه تغییر کیفیت صدا شوید. بیشتر مبدل‌های دیجیتال به آنالوگ از قابلیت کاهش نویز و دیستروشن، پخش فایل‌های صوتی با بیت‌ریت بالا و با کمترین افت کیفیت پشتیبانی می‌کنند. این محصولات در ابعاد مختلف برای مصارف گوناگون تولید می‌شوند که می‌توان به RHA Dacamp L1 برای گوشی‌های هوشمند یا Audioengine D1 برای استفاده‌های خانگی و رایانه‌های شخصی اشاره کرد.

از منابع صوتی باکیفیت کمک بگیرید

اگر کیفیت صدا برای شما اهمیت بسیار زیادی دارد باید به یک نکته اساسی توجه داشته باشید: کیفیت پخش سرویس‌های آنلاین موسیقی هیچ‌گاه نمی‌تواند با فایل‌های ذخیره شده با کیفیت روی خود دستگاه برابری کنید. البته برخی از سرویس‌ها از پخش با کیفیت بالا پشتیبانی می‌کنند اما در صورتی که کاربر به صورت آفلاین از آن‌ها استفاده نکند، کیفیت صدا تابع متغیرهای بسیاری مانند میزان آنتن‌دهی یا کیفیت شبکه خواهد بود.

واضح است که سرویس‌های پخش آنلاین موسیقی مانند اسپاتیفای، نقشی پررنگی در معرفی آهنگ‌های جدید به کاربران خود دارند. اما اگر از یک قطعه یا آلبوم خوشتان آمد، بهتر است نسخه با کیفیت‌تر آن را روی دستگاه خود دانلود نمایید. یکی از رایج‌ترین فرمت‌های بدون افت کیفیت، FLAC شناخته می‌شود که در میان کاربران از محبوبیت بالایی برخوردار است. هم‌چنین فرمت صوتی ALAC نیز از سوی اپل برای دستگاه‌های ساخت این شرکت، توسعه داده شده است. توجه داشته باشید که چنین فایل‌هایی حجم بسیار بیشتری نسبت به فرمت‌های رایج‌تر مانند MP3 دارند و ممکن است مشکل کمبود فضای ذخیره‌سازی را ایجاد نمایند.

ممکن است برخی از کاربران امکان دانلود موسیقی را نداشته باشند یا ترجیح دهند هم‌چنان از سرویس‌های آنلاین استفاده کنند. این دسته از افراد بهتر است تنظیمات پخش‌کننده خود را روی بالاترین حد ممکن قرار دهند تا غنی‌تر تجربه صوتی را داشته باشند. در حال حاضر بالاترین کیفیت ارائه شده روی سرویس اسپاتیفای 320kbps است که دوبرابر استاندارد معمول 160kbps به شمار می‌رود. برخی دیگر از سرویس‌ها مانند Tidal قابلیت پخش فرمت‌های باکیفیت مانند FLAC را نیز برای کاربران خود فراهم می‌کنند. البته با هزینه‌های بسیار بالای اینترنت همراه در ایران و کیفیت نامطلوب آن در بسیاری از نقاط، استفاده مطلوب و بدون دردسر از چنین سرویس‌هایی نوعی رویاپردازی محسوب می‌شود.

 

منبع : زومیت