در زندگی کاری همه‌ ی افراد وظایفی وجود دارد که از انجام آن لذت نمی‌برند. چگونه‌ می‌توانیم خودمان را برای انجام این وظایف آماده کنیم؟ وظایفی که به‌صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه برای کارمندان تعیین می‌شوند، انواع گوناگون دارند. بسته به روحیات و مهارت‌ های هر فرد، برخی از این وظایف عالی و انگیزه‌ بخش هستند و برخی دیگر، انرژی زیادی از فرد می‌گیرند و خلاقیت او را از بین می‌‌برند. به هر حال تمامی وظایف (چه خوب و چه بد) باید انجام شوند.

 

motive

 

اغلب افراد وقتی با وظیفه‌ای ناخوشایند روبرو می‌شوند، انرژی لازم برای انجام آن را از دست می‌دهند. آن‌ها قوه‌ی خلاقیت خود را غیر فعال می‌کنند و با کمترین سرعت ممکن به انجام آن وظایف می‌پردازند. می‌توان تأیید کرد که این نوع واکنش نسبت به وظایف ناخوشایند، غیر ارادی و از سمت ضمیر ناخودآگاه شخص است. به هر حال باید با این شرایط روبرو شد و راه‌حلی برای کسب انگیزه به‌منظور انجام این نوع وظایف پیدا کرد. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی چند راهکار برای کسب انگیزه و انجام این وظایف می‌ پردازیم.

به خودتان جایزه بدهید

وظایف ناخوشایند یا چالش برانگیز، روحیه‌ی به تعویق انداختن کارها را در ما زنده می‌کنند. این روحیه می‌تواند به دلیل عدم تمایل به آن کار باشد. دلیل دیگر این است که ما می‌دانیم به‌جای انجام دادن آن وظیفه، می‌توانیم چند وظیفه‌ی دیگر را در زمان مساوی انجام دهیم.

یکی از راهکارهایی که شما را تشویق می‌کند وظایف را در هر صورت انجام بدهید و آن‌ها را به تعویق نیندازید، مشخص کردن جایزه برای انجام وظیفه است. می‌توانید یک کار لذت‌بخش مانند تفریح و بازی و گردش را به‌عنوان جایزه‌ی انجام یک وظیفه‌ی ناخوشایند مشخص کنید. بهتر است جایزه‌ی مشخص‌شده از لحاظ ارزش و ابعاد متناسب با وظیفه‌ی مورد نظر باشد. نکته‌ی اصلی این است که ابتدا یک کار خوشایند را انتخاب و سپس با خود شرط کنید که تنها در صورت انجام وظیفه‌ی خاص، به آن کار خوشایند خواهید پرداخت. اگر وظیفه چالش‌های متعدد داشت و زمان زیادی از شما می‌گرفت، برای انجام هر فاز آن جایزه‌های کوچک در نظر بگیرید.

ابتدا آن وظایف را انجام دهید

همه‌ی ما با عبارت «قورباغه‌ات را قورت بده» آشنایی داریم. این عبارت و کتابی که با همین عنوان منتشر شده است، ما را تشویق می‌کند که وظایف دشوار و ناخوشایند را در ابتدای روز یا هفته انجام دهیم. کارشناسان کسب و کار معتقدند اگر این نوع وظایف را به انتهای روز یا هفته موکول کنید، در طول مدت کار همیشه ذهنتان به آن‌ها مشغول خواهد بود. بعلاوه در پایان ساعات کاری ما کمترین انرژی را داریم و پرداختن به این وظایف بیش از پیش ناخوشایند و زمان‌بر خواهد بود. اما اگر این وظایف را در ابتدای زمان کاری انجام دهیم، هم از حداکثر انرژی بهره خواهیم برد و هم ذهن خود را برای زمان باقی‌مانده آسوده خواهیم کرد.

 

motive

 

اهداف کوچک ترسیم کنید

در بسیاری از اوقات، وظایف ناخوشایند به خاطر بزرگ و وقت‌گیر بودن به تعویق انداخته می‌شوند. اگر همین وظایف را به اهداف کوچک‌تر تقسیم کنیم، تمایل بیشتری برای انجام آن‌ها خواهیم داشت. تصور کنید وظیفه‌ی وقت‌گیر محاسبات مالیاتی بر عهده‌ی شما است. نگاه کردن از دور به چنین وظیفه‌ای ما را با تمام نیرو به انجام ندادنش تشویق می‌کند. اما اگر تلاش کنیم این وظیفه را به ابعاد کوچک‌تر تقسیم کنیم و انجام هرکدام را یک هدف در نظر بگیریم، می‌توانیم بدون به تعویق انداختن، آن را به‌مرور انجام دهیم.

در پایان به این نکته توجه داشته باشید که خواه ناخواه، وظایف ناخوشایند در زندگی همه‌ی افراد وجود دارد. حتی مؤسسان شرکت‌ها و مدیران نیز وظایفی دارند که تمایلی به انجام آن‌ها از خود نشان نمی‌دهند. اما به هر حال برای رسیدن به موفقیت نهایی، انجام تمام وظایف الزامی است. پس به‌جای به تعویق انداختن یا تلاش برای حذف این وظایف، سعی کنید آن‌ها را به روش‌های مختلف و در اسرع وقت به پایان برسانید.

نظر شما چیست؟ آیا راهکاری برای انجام بهتر وظایف ناخوشایند سراغ دارید؟

 

منبع : زومیت