برای همه‌ همواره سوال است که آیا امواج تلفن همراه سرطان‌زا هستند؟ برای پاسخ به این سوالات تحقیقات بسیاری در ایالات متحده آمریکا انجام شده است که در این مقاله به برخی از آنان پرداخته شده است. براساس دو تحقیقی که توسط نهادی با عنوان National Toxicology Program صورت گرفته، مشخص شده است که امواج ناشی از تلفن همراه احتمالا شما را نخواهند کشت. با این حال برای امنیت بیشتر بهتر است از تفکرات عمومی در این مورد پیروی کنید و جوانب احتیاط را رعایت کنید. این مطالعه بر روی موش‌هایی که در معرض اشعه رادیویی فرابنفش (RFR) قرار گرفتند انجام شد که این اشعه همانند تشعشعات ناشی از برخی تلفن‌های همراه و ماکرویوها است.

محقق ارشد NTP دکتر John Bucher گفت: «اگر خطری هم داشته باشد، ناچیز است.»

 

آیا امواج تلفن همراه کشنده است؟

 

موش‌هایی که در معرض اشعه RFR قرار گرفته بودند همچون موش‌هایی که در معرض تشعشعات قرار نگرفته بودند در سلامت بودند و حتی بعضی از موش‌هایی که در معرض پرتوها قرار گرفتند، زندگی طولانی‌تری داشتند.


Dr. Bucher همچنان معتقد است که فاصله دادن بین گوش و تلفن همراه باعث کم شدن تاثیر تشعشعات می‌شود. وی تاکید کرد رعایت فاصله بین گوشی و سر به میزان قابل توجهی آسیب امواج رادیویی را کمتر می‌کند. هم‌چنین پیشنهاد می‌شود هنگامی که دراز می‌کشید گوشی‌هایتان را دور از دسترس خود قرار  دهید. Dr. Bucher می‌گوید هنوز هم امکان دارد قرار گرفتن در معرض تشعشعات زیاد باعث آسیب انسانی شود.


بر اساس تحقیقات موسسه جهانی: «در حال حاضر افزایش خطر ابتلا به سرطان بوسیله تابش اشعه‌های غیر یونیزه اثبات نشده است... افزایش استفاده از لوازمی همچون هدفون و هندزفری‌های با یا بدون سیم در کاهش تاثیرات امواج رادیویی بر مغز و سر موثرند.»


فناوری‌های مربوط به تلفن همراه توسط FDA و SEC مورد بررسی قرار می‌گیرد که اعلام کرده‌اند «درحال حاضر محدودیت‌های ایمنی تلفن همراه برای محافظت از سلامت جامعه قابل قبول است.»

 

منبع : جی اس ام